Helgen som gick
I helgen spelades årets första matcher, och det var hungriga killar som spelade både på lördagen och söndagen. Under lördagen begav vi oss till Skillingaryd för matcher mot Värnamo IK och Skillingaryds IK. Vi möttes av stora planer, stora motståndare och stundtals riktigt fysiskt spel, men som våra killar hanterade det. Kämpade och slet 100% i varje byte, höll ihop som lag, höll huvudena kalla trots många tuffa närkamper och stora ytor att täcka av. Ett kryss och en seger, och totalt 1 mål insläppt över två matcher säger väl allt om insatsen. På söndagen tog vi emot Månsarps IBK och Sävsjö IBK på hemmaplan, och även här klev ALLA killarna fram ypperligt. Gav allt i varje byte, täckte upp för varandra ute på plan, klev på i duellerna och stöttade varandra på ett för oss ledare underbart sätt, även när vi i båda matcherna hamnade i tidiga 0-2-underlägen. Vi kämpade oss tillbaka och kunde summera dagen med två sköna segrar i bagaget. Vi är otroligt stolta över killarna, dels hur de hanterade tuffa yttre förutsättningar och hårt spelande motståndare, men också hur de kommit ihop som lag och hanterar svängningar och motgångar under matcherna, för att i slutet komma ut på topp. Det har varit mycket snack i helgen om P10:or, P11:or och P12:or när vi sett de andra lagen och jämfört med vårt eget inför matcherna, men jag tycker vi kan landa i att det mer eller mindre oväsentligt. Vi är Hovslätts IK, och så länge vi jobbar oförtrutet för varandra som i helgen, spelar åldern på oss och våra motståndare inte så stor roll. Följ oss på Instagram! Nu kan ni följa lagets resa på träningar, poolspel och cuper på Instamgram: https://www.instagram.com/hovslatts_ik_p11/ PS. Tusen tack till alla föräldrar som hjälpte till att göra första hemmapoolspelet så lyckat genom att hjälpa till med kiosk, sarg, sekretariat och stöttning till killarna under matcherna!
P-10/11 Innebandy
25 okt 2021
0kommentarer
Vinstsviten bruten - Förlust i Växjö
Under fredagskvällen bröts till slut den 11 matcher långa vinststreaken då laget förlorade borta mot Växjö U med 9-8. Ett kanske lite oväntat resultat om man ser till förväntningarna, men i lagidrott är ingenting konstant. En medioker insats där vi inte hittar rätt in i matchen försvarsmässigt är väl den generella slutsatsen. Man ska dock också lytta Växjö som har blivit bättre med sitt unga lag. De är kanske inte ett topplag ännu men kommer säkerligen kunna störa fler lag. Line-up MV: Andersson (1) B: Eriksson (75), Bärbäck (24), Johansson (59), Jakobsson (88), Härnborg (13) 1) Dahlqvist (6), Ylenfors (40), Eriksson (21) 2) Knuthas (73), Bäck (87), Knuthas (7) 3) Larsson (16), Hamrin (71), Hultberg (39) Extra: Axelsson (35), Sjökvist (93), Bärbäck (79) Matchen I första perioden känns det som att vi springer mycket men det är mest jakt av deras backar som på ändå lyckas hålla undan bollen och undgå att göra misstag. När vi sen slarvar bort 1-0 och därefter missar helt i markering på 2-0 målet för att senare släppa in i BP efter 5 sekunder (igen markeringsmiss) känner man ändå att vi kommer snett in i matchen. Det saknas en ödmjukhet att göra det basala först innan man kan göra poäng framåt. I slutet av perioden får vi in två reduceringar och det blir tajtare igen. Under andra perioden som är den bästa för oss sker ändå en viss uppryckning i bollhanteringen. Vi tar tag i det lite bättre även om det finns svaga delar med. Ganska fort kommer kvitteringen till 3-3 men det dröjer inte länge innan vi släpper ytterligare ett billigt mål då de skjuter ett höstlöv från egen planhalva som letar sig in. Vi lyckas dock kvittera i PP kort därpå. Några minuter senare kommer också 4-5 och man känner nånstans att nu ska vi väl kunna göra ett litet ryck då vi tagit över mer och mer. Men istället är det snart kvitterat igen, återigen en markeringsmiss. I slutet av perioden återtar vi dock ledningen till 5-6 efter en fin prestation. I tredje perioden tar det inte lång tid innan det igen är kvitterat återigen efter ett väldigt enkelt mål där vi ärt otroligt passiva. Efter det kommer en ny individuelll prestation som gör att vi återtar förarsätet, om än för en kort stund. Återigen en svettig markeringsmiss och det är 7-7 efter en frislagsvariant i hörnet. Efter målet tar det inte så lång tid innan vi åker på en utvisning som dock klaras av förtjänstfullt. Men tiden rinner på allt mer och mer och det kommer inte något ryck! Istället är det Växjö som tar kommandot då man gör 8-7 via en spelvändning och kort därpå utökar man till 9-7 efter att man får stå framför kasse obevakad när vi har 5 spelare på egen planhalva och lägga in returen. Efter det kommer en timeout men tiden rinner på rätt fort och trots att det sker en forcering där bla 9-8 kommer så är det för få avslut på det stora hela. Växjö lyckas hålla ut och tar alla poängen utan att på något sätt behöva skämmas för sig. Känslan är att Växjö får matchen exakt dit de vill och de lyckas göra 9 relativt enkla mål (samtliga faktiskt) där åtminstone hälften är mål som vi absolut inte ska släppa in. Men när man inte gör jobbet ordentligt utan blir mycket bolltittande och hela tiden tänka framåt istället för att plocka upp sin markering ja då blir det förlust i slutändan. Så stor är inte skillnaden i den här serien. Jag är egentligen inte orolig för framtiden men man hoppas på en rejäl uppryckning nästa helg då Kalmarsund kommer på besök. Vi måste sluta släppa in såhär många kassar och även skapa lite fler chanser även om anfallsspelet inte var direkt dåligt denna gång. Det gäller att ta lärdom av den förlust vi nånstans ändå kunde tro skulle komma förr eller senare. Matchstatistik Nästa helg blir det nya tag på den nya serieledaren FBC Kalmarsund Ungdom kommer på besök. Lördagen den 30:e klockan 14:00 i A-hallen. Välkomna då!
Herrar A-lag SSL
24 okt 2021
0kommentarer
Hovslätt IK - Lindome IBK
Det blev Lindome som gick segrande ur mötet med Hovslätt i Allsvenskan södra dam på bortaplan, med 6-4 (1-1, 2-1, 3-2). Segern var Lindomes fjärde på de senaste fem matcherna. Första perioden var jämn. Hovslätt inledde bäst och tog ledningen genom Stina Rudstam efter 4.28, men Lindome kvitterade genom Victoria Frisell bara en minut senare. Lindome startade också andra perioden vassast. Laget gick från 1-1 till 1-3 genom mål av Therese Landén och Dagmar Surá innan Hovslätt svarade och gjorde 3-2 genom självmål. 6.46 in i tredje perioden slog Hovslätts Viktoria Hornbrink till på pass av Alva Jacobsson och kvitterade för Hovslätt. Efter 11.13 nätade Felicia Nyström framspelad av Elsa Hag och gav Hovslätt ledningen. Men mer än så orkade laget inte med. 14.48 in i perioden nätade Lindomes Therese Landén ännu en gång framspelad av Jonna Karlsson och kvitterade för Lindome. Efter 15.24 slog Viktoria Rosberg till på pass av Amanda Lööv Miljevic och gav Lindome ledningen. Efter 15.50 nätade Lindomes Moa Wahlström och ökade ledningen för Lindome. Wahlström fullbordade därmed lagets vändning. 4-6-målet blev matchens sista. Matchens spelare : Viktoria Hornbrink Vandringshatten: Stina Rudstam I nästa omgång har Hovslätt Växjö IBK hemma i Jönköpings Idrottshus, lördag 6 november
Damer Div 1 Innebandy
24 okt 2021
0kommentarer
Ny match - Hovslätt vs BSMK 23/10
Hovslätt vs BSMK - Lördag 23 oktober kl 13.30, Stadsgården - Samling kl 12.30 - Ta med röd matchtröja och röd uppvärmningströja (Blodomloppet) - Seket är Melker Lindén och John Smedberg. Genomgång av händelserapportering etc i slutet av veckan (på träningarna) alt på plats innan matchen. Om nån av er har en bärbar dator som ni kan ta med er vore det toppen. Vi kommer till denna matchen låta några stå över så att vi inte är för många spelare, med syfte det inte ska bli för rörigt och att man inte kommer in i matchen. Det kommer jämna ut sig under säsongen och bli rättvist totalt sätt. Vi tar ju främst hänsyn till träningsnärvaron. Mattias har en vattentät excel-fil och följer det noggrannt :-) Vi vill också påminna om att höra av sig till Mattias om ni redan nu vet om matcher framåt som ni inte kan vara med på. Ledare; Mattias, Oliver Anmälda spelare Alvin Noah B Viktor Benjamin John Aron Nicho Pontus Tobbe Melwin Elias Melker Erik
P-0809 Innebandy
20 okt 2021
1kommentar
Årets första matcher
Till helgen är det äntligen dags för match, och vi inleder säsongen med två intensiva poolspel, lördag och söndag. Vi har kallat alla till minst ett av dessa tillfällen, några av spelarna kommer att köra båda dagarna. Uppskattar om ni så snabbt som möjligt svarar på eventuella kallelser, så att vi har tid att kalla in extraspelare i de fall det behövs. Lördagen 23/10 Vi samlas 09:45 på Torsviks pendelparkering (mittemot Shell), för gemensam avfärd till Skillingaryd Arena. Vi har tre tränare som kör så möjlighet till skjuts finns för de spelare som behöver det. Vi spelar två matcher enligt följande: 11:00 Värnamo IK - Hovslätts IK 12:00 Hovslätts IK - Skillingaryds IK Vi räknar med att vara klara runt 13:00-snåret. Söndagen 24/10 Vi samlas 08:15 på Stadsgården, Råslätt. Detta poolspel anordnar vi själva. Här behöver vi lite hjälp från er föräldrar med Kiosken och Sekretariatet. Här kommer vi ha ett rullande schema under året och nu till helgen har vi Kiosk (Gustav första passet, Valter andra passet) Sekretariatet (Alexander och Josef). Hör av er till oss tränare om detta inte funkar, så löser vi det. Vi spelar två matcher enligt följande: 09:30 Hovslätts IK - Månsarps IBK 11:30 Sävsjö IBK - Hovslätts IK Vi räknar med att vara klara runt 12:30. Skicka gärna med barnen en frukt eller macka om de behöver fylla på lite energi mellan matcherna. Godis och läsk sparar vi företrädesvis till kvällen. Vi kommer till samlingarna ombytta och klara, vita shorts och vita strumpor, matchtröjor delas ut på plats (och inte under träningarna som tidigare sagts). Så tagga till och hjälp killarna att inleda säsongen på allra bästa sätt! Ledarna
P-10/11 Innebandy
20 okt 2021
2kommentarer
Träningsmatch inbokad 17/11
God kväll Vi har bokat in en extra träningsmatch, utöver poolspelen. 17/11 spelar vi match mot Bankeryd. Det är i Hovslättsskolan, på vår ordinarie träningstid, så ingen extra dag som måste bokas in i kalendern, men bra att veta. Vi kommer att skicka kallelse, precis som till en vanlig match, när det börjar närma sig.
F-11 Innebandy
18 okt 2021
0kommentarer
Visa fler nyheter