• Vad gäller på våra poolspel?

    Förra säsongen hann vi ju inte spela särskilt många matcher, så alla har inte fått rutin på vad som gäller vid poolspel. Här kommer några fasta saker. Inför poolspelen skickar vi alltid ut kallelse här på laget-sidan. Det är viktigt att man svara på kallelsen så snabbt man kan. Svara både om ni kommer och om ni inte kan, så att vi kan kalla ersättningsspelare i god tid vid behov. Hovslätts IK spelar i röda tröjor, vita shorts och vita strumpor. Matchtröjor får vi låna av klubben, men shorts och strumpor står man själv för. Till varje match ska man ha matchställ, glasögon, klubba, vattenflaska samt ha håret uppsatt. Skicka också gärna med något lite enklare mellanmål, som en banan, någon macka eller risifrutti. Det är ok att ha med en bulle och lite saft, men vi skippar kolsyrade drycker och godis på poolspelen. Vi har alltid samling en timme innan matchstart. Samåk gärna till bortamatcherna och kör försiktigt, för vi har dyrbar last. Poolspelen som vi själva anordnar spelar vi på Stadsgården på Råslätt, och då förväntas av alla föräldrar att man hjälper till med sekretariat, kiosk, sargbygge etc. Vi kommer att utse någon/några kioskansvariga inför varje eget poolspel, eftersom vi ledare inte har möjlighet att rodda med det när vi fokuserar på tjejerna och laget. Följ gärna med och titta och heja på matcherna. Det är mycket roligare med publik, och tjejerna känner sig både stoltare och tryggare när någon de känner är där och tittar på just dem. Som lag och publik strävar Hovslätts IK alltid efter att alla ska ha roligt och känna sig trygga. Det innebär att vi hejar positivt på alla, peppar och stöttar varandra samt undviker att gnälla på motspelare, domare eller våra egna lagkamrater. Nu är det dags för första matchen för säsongen, och det pirrar säkert lite extra hos vissa. Därför ska vi göra allt vi kan för att helgens matcher ska bli en så bra upplevelse som möjligt. Det kommer att bli så roligt! F-12 Innebandy 12 okt 2021 8kommentarer
  • Sammanfattning föräldramöte säsongen 21/22

    Efter ett långt och skönt sommaruppehåll är vi nu igång på allvar med innebandyn. Från ledarhåll vill vi gärna framhålla vilken kanonstart det har varit på säsongen. Killarna har varit knivskarpa på träningarna, både när vi pratar om fokus och rena innebandyskills. Detta har resulterat i kvalitativa träningar och snabb och märkbar utveckling hos alla killarna. Att vi som ledare nästan alltid lämnar hallen med ett leende på läpparna säger väl allt. Det är både roligt och givande att jobba med en grupp som både levererar bra innebandy och härlig stämning. Vi tackar även er föräldrar som svarar på kallelserna som dyker ner i mailboxen lite titt som tätt. Detta gör att vi enklare kan planera träningar och matcher på bästa sätt. Laget Tränarstaben är intakt och det är samma 5 ledare som kör vidare även denna säsong. Vi har tagit in de spelare från klubbbens nu nedlagda P12-lag som vill köra vidare och satsa på innebandyn och har för närvarande en trupp på ca. 18 spelare, vilket gör att vi kan mönstra 2 lag i kommande poolspel. Kan bli aktuellt med viss dubblering för några spelare de tre helger båda lagen spelar. Träningar Vi kommer denna säsong fortsatt köra två pass i veckan, där vi kommer att trycka mycket på spelglädje, fokus och noggrannhet. Vi tränar med samma intensitet som vi spelar match. Vi gör vårt bästa, ger allt vi har under träningen samtidigt som vi visar respekt mot varandra och laget. Vi kommer kalla barnen till varje träning och vi vill gärna att alla meddelar om ert barn kommer eller ej på laget.se. Klubben har inga egna restriktioner mot att man duschar i hallen efter träningarna, så det gör man som man vill. Men för att värna om barnens integritet och att det ska kännas som en lugn och trygg miljö så försöker vi begränsa antalet föräldrar och syskon i omklädningsrummet, både innan och efter träningar. Samling sker 15 minuter innan träningsstart, så kan killarna prata av sig lite och vi kan snabbt gå igenom vad vi ska göra på dagens träning. Träningstiderna är som följer: Måndagar 16:30 - 18:00 – Stadsgården, Råslätt Torsdagar 18:00 - 19:30 – Stadsgården, Råslätt Hallen är stor och ger goda träningsmöjligheter för grabbarna, men den äter en hel del sarg. Vi är därför oerhört tacksamma om ni som föräldrar kan ge oss 5 minuter innan träningarna för att hjälpa oss bygga sargerna. Kika in i hallen när ni lämnar era barn, ser det ut som sargbyggarna behöver hjälp, lägg några minuter på att hjälpa till. På så sätt kommer träningarna igång i tid, och grabbarna får så kvalitativa timmar i hallen som möjligt. Poolspel Vi har i år valt att anmäla två lag till poolspelen. Detta för att grabbarna ska få möjlighet att spela så mycket matcher som möjligt. Båda lagen ligger i Poolspel Pojkar 4-4 Svår nivå. Poolspelen är 13 till antalet, där vi spelar 2 matcher vid varje tillfälle. 5 av poolspelen arrangerar vi själva, och där kommer vi behöva lite hjälp av er föräldrar, 3-4 st per tillfälle. Vi kör ett rullande schema här, kan man inte det poolspel man har fått, hjälps vi åt att lösa det. Vi har valt att prova lite kioskverksamhet de första poolspelen, för att utöka lagkassan så att vi har lite medel att jobba med när cupverksamheten drar igång på allvar, vilket är nästa år när man går upp och kör 5 mot 5. De första poolspelen är 23/10 respektive 24/10. Håll koll på kalendern för uppdaterade tider om alla årets träningar och poolspel. Vi kommer att kalla 9 spelare till varje poolspel. Målet är att alla ska få möjlighet att spela lika mycket, och att alla ska få spela med alla. Vi kommer att kalla spelarna till poolspelen i vanlig ordning och snabba svar är önskvärda så att vi kan hitta ersättare i de fall det behövs. Vid hemmapoolspel samlas vi på Råslätt. När vi spelar på annan ort samlas vi i Hovslätt för gemensam avfärd. Det kommer finnas möjlighet till samåkning, men i och med slopade Corona-restriktioner är ni föräldrar självklart välkomna att själva följa med på årets bortamatcher. Försäljning Vi har i år tre olika försäljningspaket som vi förväntas sälja: Newbody: varje spelare försöker sälja minst 3 st paket. Dessa tillfaller innebandysektionen centralt. Förtjänsten för paket utöver dessa tre tillfaller lagkassan. Friköp 150 kr. Julbingolotter: varje spelare försöker sälja minst 4 st lotter. Dessa tillfaller innebandysektionen centralt. Förtjänsten för lotter utöver dessa fyra tillfaller lagkassan. Friköp 150 kr. Restaurangchansen: varje spelare försöker sälja minst 2 st häften. Dessa tillfaller innebandysektionen centralt. Förtjänsten för häften utöver dessa två tillfaller lagkassan. Friköp 300 kr. Följ lagets resa Vi pratade även om att starta ett Instagramkonto där vi dokumenterar träningar, matcher, bortaresor och cuper. De som var närvarande på föräldramötet var positiva till detta. Om det är någon som inte känner sig bekväm med att ert barn figurerar på bild på ett sådant konto vill vi att ni tar kontakt med någon av oss ledare. Kontot kommer endast att vara synligt för av oss godkända användare (spelare, föräldrar, syskon osv.) Vill man läsa mer och se den presentation vi körde på föräldramötet hittar ni den under dokument. Där kan man också läsa lite om koncepten "High-5" och "Veckans kapten" som vi introducerar i år för att bygga lagets identitet och stärka sammanhållningen. Har ni några frågor, hör av er! Vi hoppas att alla är lika taggade som vi! Vi har höga förhoppningar om en både spännande och givande säsong! Med vänlig hälsning Ledarna P-10/11 Innebandy 12 okt 2021 0kommentarer
  • Laguppdelning under säsongen

    Hej Vi får be om ursäkt för att vi är lite sena att meddela hur vi har tänkt oss med lagen. Det är lite väl hektiskt ibland. Så här är tänker vi oss vår grunduppdelning. Lag 1 Tilde Elsa Alva E Alva K Stella Wilma Lag 2 Ida W Ingrid Emma Ida U Alicia Jolly Lag 3 Cecilia Elina Signe Maja Siri Isabelle Lilly Vi har gjort försökt göra uppdelningen utifrån vilken skola man går på och vilka man känner, så att alla ska känna sig trygga med sina lagkompisar. Tyvärr har vi blivit färre jämfört med förra säsongen, så vi är aningen få i varje lag. Det kommer att innebära att vi ibland kommer att behöva låna in från de andra lagen. (Bästa antalet att vara på ett poolspel är sju tjejer per lag, för då har man en målvakt och två hela kedjor.) Börjar fler spelare under säsongen kommer vi att komplettera lagen, och kan man inte en viss helg så kommer det säkert att ges möjlighet att spela med något av de andra lagen ett annat poolspel. Det innebär att Lag 3 ska spela på lördag, i Sunnerbohallen i Ljungby, medan lag 1 och 2 spelar på söndag i sporthallen i Sävsjö. Vi skickar ut kallelser till matcherna via laget-sidan. Svara på dem så fort ni kan så att vi kan kolla om det finns behov av att täcka upp med extra spelare i något av lagen. Det ska bli så roligt att få börja spela riktiga matcher efter en lång väntan! Nu kör vi!! F-12 Innebandy 12 okt 2021 0kommentarer
  • Tre nya poäng efter dominans

    Gårdagens match mot Craftstaden var kanske inte den mest spännande på förhand om man ser på hur respektive lag inlett serien. Efter 60 spelade minuter stannade siffrorna på 1-15 och vi kan kvittera ut 3 nya poäng. En stabil insats återigen! Gårdagens line-up Axelsson (35) Eriksson (75), Bärbäck (24) - Högdahl (23), Ylenfors (40), Eriksson (21) Jonsson (67), Johansson (59) - Knuthas (73), Bäck (87) , Knuthas (7) Härnborg (13), Jakobsson (85) - Larsson (16), Hamrin (71), Hultberg (39) Extra: Andersson (1) Första perioden är i långa delar en period där vi äger mycket boll och har många målchanser men Magnusson i målet gör flera bra räddningar och håller nere siffrorna länge till 0-1. I slutet av perioden kommer dock 0-2 och 0-3 och matchen känns helt klart avgjord. Vi gör många saker bra och har bra tålamod men kanske överarbetar lite istället för att gå rakare mot mål. Ändå en solid period och bra kontroll. I andra fortsätter det ganska likt första perioden men skillnaden är att vi nu gör fler mål och det är framförallt andrafemman som är väldigt produktiv medan det låser sig lite mer för övriga kedjor trots att spelet i stort är på ena planhalvan. Det står 0-9 efter två perioder och det speglar matchen. I tredje är det i stora stunder likt de övriga perioderna även om vi nu spelar ut om möjligt ännu mer och det blir några fina soloraider som leder till mål. Craftstaden får in ett tröstmål i slutet och spräcker nollan vilket var synd men sett till hela matchen hade de ändå jobbat ihop till ett mål då de hade lite ströchanser i varje period. Det är svårt att dra speciellt mycket växlar av matchen i efterhand då det är klasskillnad på planen men tycker vi gör det bra och vi visar upp ett fint spel över bollen och samtliga femmor jobbar hårt och vi täcker flera skott och gör det svårt för Craftstaden att komma till särskilt många avslut. Framåt var det framförallt andralinan som hade stor show och fick mest uträttat, men samtliga linor hjälptes åt att mala ner motståndet. Eloge till klacken i Craftstaden som jobbade igenom hela matchen och höll upp stämningen trots att de inte fick så mycket att glädjas åt! Matchstatistik Samtliga mål finns på vår Instagram kanal. Sök på "hovslattherr" om man vill se målen i efterhand. Nästa helg väntar lite spelledighet vilket ska bli skönt då vi haft matcher varje helg sen mitten av Augusti. Om knappt två veckor väntar dock bortamatch i Växjö och då fortsätter jakten på tre poäng och att behålla serieledningen som vi nu skaffat oss. Herrar A-lag SSL 10 okt 2021 0kommentarer
  • Nya tag framöver

    Dagens match blev inte vad vi hade tänkt resultatmässigt, men det är sånna här matcher man utvecklas och lär sig av. Det ska vara tufft, det ska vara tight på planen och det ska behöva gå fort. Ögonöppnare för både spelarna och tränarna, och en påminnelse att jobbet alltid måste göras på plan! En eloge till killarna som dock håller uppe huvudet och kämpar på hela vägen Tack till alla föräldrar som var på plats och stöttade killarna. Ingen match nästa helg, så då kan vi köra en riktigt bra träningsvecka istället med hög intensitet. Ses på Tisdag! P-0809 Innebandy 10 okt 2021 0kommentarer
  • Match 10/10 - Fagerhult vs Hovslätt

    Hej alla, Vi har redan tagit upp anmälan och kallat till morgondagens match, samt fått några återbud. Men tänker att vi håller rutinen med att tidigare i veckan lägga upp lite matchinfo. Lite sent denna gången men nedan är iallfall all info inför imon bitti. Söndag 10/10 kl 9.30 - Fagerhult vs Hovslätt - Samling kl 8.45 i Habo - Habo Sporthall A-hallen - Svarta bortatröjor att spela matchen i - Röda Blodomloppet-tröjor att värma upp i - Möjlighet att duscha och byta om på plats i Habo Ledare: 1. Mattias 2. Oliver 3. Gustav Spelare: 1. Alvin (målis) 2. Olle (backup målis) 3. Viktor 4. Leo 5. Noah B 6. Benjamin 7. Erik 8. Melwin 9. John 10. Pontus 11. Albin 12. Nicho 13. Aron 14. Tobias Nu kör vi! P-0809 Innebandy 9 okt 2021 0kommentarer
  • Visa fler nyheter