• Johannes Lindblad förlänger kontraktet

    Vi kan glädjande meddela att Johannes Lindblad blir kvar i Hovslätt även nästa säsong. Johannes kom till oss för drygt 1,5 år sedan och har varit en stabil sista utpost mellan stolparna. Med sin storlek och rutin är han antagligen en av de bättre målvakterna i vår serie, även om konkurrensen är tuff. Vi är väldigt nöjda att han valt att fortsätta sin satsning mot ett nytt kval till allsvenskan. Hur känns det att köra på ett år till? - Det känns bra. Det ska bli kul och det är roligt att det är så många som stannat i övriga truppen. Tror vi kan få ihop något riktigt bra med den trupp vi har. Har det varit ett svårt beslut? - Nej det kan man inte direkt säga utan det har varit planen att vara kvar. Vad tror du blir viktigt till nästa år för att gå till kval igen? - Att vi håller samma nivå som vi gjort över hela säsongen. Att försvaret fortsätter vara lika bra som förra året, vilket jag hoppas vi kan bygga vidare på. Tränarstaben är intakt och redan klar inför nästa år. Är det en fördel för er spelare att det blir kontinuitet? - Jag är riktigt nöjd med tränarstaben. Tyckte de gjorde ett bra jobb ifjol och nu får de ett år till med typ samma trupp. Det kommer nog gå bra och vi borde kunna nå kval utan större problem. Vad har du själv för förväntningar inför nästa säsong? -Att kriga på och konkurrera med ”Fille” så vi sporrar varandra och blir ett bra team tillsammans. Jag vill jobba hårt för att vara redo att spela fler matcher. Foto: Marcus Vilson Herrar A-lag SSL 24 apr 2020 0kommentarer
  • Andra nyförvärvet klart – August Arvidsson

    Vi kan nu glatt gå ut med att vi har gjort klart med August Arvidsson som därmed blir vårt andra nyförvärv inför kommande säsong. August som snart fyller 18 år kommer från Mullsjö och har varit trogen MAIS hela sin karriär. Han har tränat en del med a-laget men inte riktigt tagit steget att bli ordinarie i SSL. I August får vi in en ung och ambitiös kille som vill mycket med sin innebandy. Han är en rätt storväxt och allround spelare som kan spela flera positioner och har sina styrkor i det defensiva spelet. Berätta lite om dig själv? - Är från Mullsjö och har spelat hela tiden i MAIS sen jag var 7–8 år. Jag ser mig nog som en ambitiös person och gillar att utmana mig själv och vill växa i det jag gör. Jag tycker det är viktigt med utveckling och det gäller både som spelare och person. Innebandyn har alltid varit med i livet och man har ju ett stort intresse för sporten, vilket kanske inte är så konstigt beroende var man kommer ifrån. Hur ser du dig som spelare? - I grund och botten ser jag mig som en center och har väl alltid varit mer defensiv i spelstilen. Senaste säsongen i JAS har dock varit lite mer offensiv och jag har spelat en del som högerforward. Som spelare är jag ganska allround. Hur känns det att vara klar för Hovslätt? - Det känns fint. Man har hört gott om både herrverksamheten och framförallt ungdomsverksamheten. Det har kommit fram flera duktiga spelare och man har tagit hand om dem bra. Verkar som det är bra killar i laget och ett starkt ledarskap. - Det blir också spännande att kunna vara med JAS-laget ett sista år men det ser jag mer som ett plus. Har det varit ett svårt beslut att lämna Mullsjö? - På sätt och vis. Jag har funderat länge men har väl känt att det är det bästa för mina egen utveckling då det kan bli mer speltid på seniornivå. Jag tror Hovslätt är en bra klubb som är på rätt nivå för mig och man har en bra organisation. Samtidigt är man ju tacksam mot MAIS då man fått lära mycket av att träna med flera av världens bästa spelare. Det hoppas jag kunna ta med till kommande år. Vad har du för förväntningar inför säsongen? - Först och främst komma in bra i laget med gubbarna och att göra en bra försäsong. Sedan bygga en bra grund för att spela matcher och vara med och vinna. Jag hoppas kunna vara med och spela för att bidra till att vi når en kvalplats. Under våren har du tränat med laget och bekantat dig med klubben. Vad har du fått för intryck? - Det har varit ett bra intryck med kvalitativa och seriösa träningar. Bra spel och spelare. Kul att mäta sig med bra spelare på herrnivå. Jag känner till en del spelare sen innan men mest av att man varit motståndare. Det ska bli kul med lite nya bekantskaper och jag har intrycket av att det är en bra sammanhållning i laget. Herrar A-lag SSL 21 apr 2020 0kommentarer
  • Philip Axelsson stannar

    Vi har glädjen att kunna meddela att Philip Axelsson blir kvar i klubben ytterligare en säsong. Efter ett starkt fjolår med bl.a. landslagsdebut och många avgörande insatser har han tagit ett stort kliv framåt. Under sina tre år i Hovslätt har han haft en viktig roll i både junior- och herrlag. Nu är juniortiden förbi (1 SM-guld och U-19) men han har fortfarande kvar möjligheten att ta upp herrlaget till Allsvenskan. Kommer han lyckas även med det uppdraget? Hur känns det att bli kvar ytterligare ett år i Hovslätt? Har det varit ett svårt beslut? - Det känns bra. Det känns som vi har något bra på gång och att vi ska gå upp kommande säsong. Det är klart att man alltid vill gå uppåt men Hovslätt har lagt upp ett väldigt bra upplägg för mig att kunna bli så bra som möjligt. Senaste året har du fått en allt större roll och stått flest matcher av målvakterna, debuterat i U-19 landslaget och blivit framröstad som bästa målvakten i serien. Hur ser du på din säsong som varit? - Jag tycker det har varit en bra säsong och jag har fått förtroende och utifrån det växt. Tycker jag haft en jämn nivå hela säsongen och försökt hjälpa laget att vinna matcher. Fått bra självförtroende av U-19 och efter att man fått stå mycket. Det har varit en bra push för att hjälpa laget ännu mer. Känner du stor skillnad på var du är idag jämfört med när du kom till oss för drygt tre år sedan? - Jag tycker jag har växt både på och utanför planen. Lärt mig mycket runt om och hur man ska sköta grejer för att kunna prestera under en hel säsongs matcher och träningar. Det känns som det har varit ett lagom steg att gå till Hovslätt då jag haft en bra utveckling och kunna växa in i det mer och mer, med ett successivt större förtroende. Ser man till laget har vi ju en bra säsong bakom oss och vi släppte in minst mål i serien. Vad känner du är orsaken till att vi släppte in så lite mål? - Jag tycker vi har ett bättre försvarsspel som är lite mer strukturerat och jag får hjälp genom att jag vet var jag ska sitta och var skotten ska täckas från medspelarna. Tycker vi fått upp bättre kommunikation och vi känner att vi kan lita på varandra utifrån varandras roller. Om vi ser framåt i karriären så ser det ju onekligen ut som att du kan ha en ljus framtid. Vad har du för ambitioner? - För mig är det att bli så bra som möjligt och försöka nå SSL och i framtiden vinna SM-guld. Jag siktar även på landslaget lite längre fram och att försöka vara en av de bästa målvakterna i landet. Men först och främst är det att försöka få upp Hovslätt i Allsvenskan, som vi varit nära med de senaste två säsongerna. Tror du det är några skillnader att vara målvakt gentemot utespelare för att ta nästa steg? - Det är nog en ganska stor skillnad. Som utespelare kan man växa in i det mer och man kan få lite byten då och då. Som målvakt måste du vara den bästa för att spela regelbundet. Det är inte så att man kommer in och får känna på det några minuter utan står man så står man. Du måste kunna vara bra hela matchen för att hålla i SSL och i Allsvenskan. Vad händer efter gymnasietiden nu när den börjar närma sig sitt slut? - Det blir jobb, då jag gått på byggprogrammet. Tanken är börja som snickare och börja jobba av sina lärlingstimmar de första två åren. Så det blir att kombinera det med innebandy. Foto: Marcus Vilson Herrar A-lag SSL 19 apr 2020 0kommentarer
  • Ny tränare för Division 1 och JAS klar!

    Vi är glada att kunna presentera Malcolm Schäfer som Hovslätts nya huvudtränare för vårt Division 1 -och JAS-lag på damsidan kommande säsong! Malcolm kommer senast från IBK Lockerud där han varit huvudansvarig för deras Division 1- och JAS-lag. Han har valt möjligheten att flytta till Jönköping eftersom han sett att Hovslätt har många talangfulla spelare och tror att han kan coacha ett flertal av bl.a. juniorerna att ta nästa steg att också bli bra seniorspelare. ”Detta är en lösning vi jobbat med under lång tid och det känns fantastiskt kul att vi är klara! Att ha lyckats attrahera Malcom ger ett bra kvitto på att vårt pågående arbete i Hovslätt där vi satsar på nya influenser och ledarförmågor inom innebandyn lönar sig. Detta är vi säkra på kommer att ge oss än mer utdelning framöver. Vi känner oss väldigt trygga med att denna plattformen ger en utveckling av våra fantastiska juniorer att ta steget mot seniorspel i en omvärld där många rusar för snabbt mot slutmålet i seriesystemet utan att ha grunderna satta.”, säger Martin Carlson, Sportgruppen Dam Snabbfakta om Malcolm Ålder: 23 Bor: Uppvuxen i Gävle, bor i Mariestad, men snart i Jönköping. (flyttlasset går i maj) Tidigare klubbar som tränare: Skutskär IBK, Gävle GIK, Sirius IBK och IBK Lockerud. Bästa idrottsminne: SM-brons med Lockeruds DJ18 2018/19. Berätta om dig själv som person: ”En idrottsnörd med innebandy som fokus i synnerhet. Gillar mötet med andra människor och är intresserad av ledarskapet inom idrotten. Utanför idrotten är det mycket häng med sambon.” Hur har din innebandyresa sett ut?: ”Jag började lira när jag var fem år, fram tills jag var 14. Vid den åldern valde jag istället att vara tränare, och på den vägen är det. 9 år senare med lite olika städer och klubbar är jag nu i Jönköping och Hovslätt IK.” Vad var det som gjorde att du valde Hovslätt? ”Hovslätt har erbjudit en bra helhetslösning med sin tydliga satsning på damverksamheten med många bra och talangfulla spelare hela vägen från JAS till Allsvenskan. Det har varit väldigt intressant direkt från första kontakt och jag känner mig grymt laddad för kommande säsong! Kopplingen till det Allsvenska lagets tränare med samma spelfilosofi kommer ge en röd tråd genom trupperna.” Vad kommer du bidra med som ledare? ”Bra energi och ett tydligt ledarskap. Jag har en tydlig vilja att alltid vinna och är en grym vinnarskalle.” Hur mycket känner du till om klubben sedan innan? ”Jag mötte HIK förra säsongen under en JAS-cup i Mariestad samt ett möte i DJ18 för något år sen när det blev lite stökigt om vilka som skulle gå vidare efter spel i D-hallen, då HIK var arrangör av regionsfinalen.” (Men, det var Svenska som inte visste hur dom skulle döma vid oavgjort. Både HIK och Lockerud gick vidare så det löste sig dock men är ett starkt minne.) Tankar om kommande säsong: ”I Division 1 är det ett självklart mål att ligga högt i tabellen och bli ett etablerat topplag! Det har vi verkligen material för om alla vill och kör hårt! Målet i JAS är självklart att gå långt och kriga om en plats till Innebandyfesten. Där ska vi vara ett tufft lag att möta med vår rutin. ?DJ18 är också viktigt att stötta för att Hovslätt ska bibehålla stämpeln som bästa juniorföreningen i Småland på tjejsidan. Jag hoppas kunna bidra med att utveckla spelarna på bästa sätt så att dom kan ta nästa steg i utvecklingen som spelare.” Vi hälsar Malcolm varmt välkommen till Hovslätts IK! /Sportgruppen Dam Damer Div 1 Innebandy 18 apr 2020 0kommentarer
  • Ny tränare Eric Thompsson

    Vi har nöjet att presentera ny Jastränare i form av Eric Thompsson. Adam Pellnor som tidigare varit tränare går upp i A-lagets ledarteam. Fortsätter som tränare gör även Adam Kalbe, Hampus Dorji, Patrick Ahlme'n och Hugo Persson för juniorerna. Presentation av Eric Thompsson. Innebandyn har för mig varit central i mitt liv, vare sig man erkänner det eller inte. Mina syskon började spela innebandy i deras ungdom som smittade av sig på mig. Men det var inte förens jag var 12-13år som de nya klasskompisarna på högstadiet fick mig att följa med på första träningen med Vetlanda IB. De lag vi hade som var ett rent 95-lag, var ett bra lag med många duktiga spelare. Tyvärr försvann motivationen hos många som valde andra sporter eller valde att sluta helt och hållet. Så när jag var 15år fanns det inte så många möjligheter längre, inget JAS-lag (ärligt så är jag osäker på om JAS överhuvudtaget fanns då) utan det blev dispens och spel med det hopslagna 96/97-laget. När jag var 16år fick jag chansen att vara med b-lagets sista två matcher (som var i div4 då). Lyckades göra två mål på de två matcherna, vilket jag minns i detalj än idag. Efter det blev det fortsatt spel på seniornivå och spel med div2-laget fram till säsongen 15/16. Jag kände att utvecklingen stod still och att det inte hände så mycket, så var mer eller mindre säker på att jag skulle lägga klubborna på hyllan. Något slumpartat fick jag ett samtal från Craftstadens IBK, då i allsvenskan, och var intresserade. Direkt kände jag att det var något som jag inte kunde tacka nej till och flyttlasset till östkusten var ett faktum. Där blev det 1,5 säsong. Den halva säsongen avslutades i moderklubben Vetlanda IB. Där fick jag även möjligheten att jobba på innebandygymnasiet, vilket var oerhört kul och inspirerande. Studier på universitetet var det som tog mig till Jönköping, och även till Hovslätts IK och spel med herrlaget i div1. Den gångna säsongen var jag med fram till nyår sedan fick jag ett nytt intressant samtal från Mullsjö AIS som hade lite spelarbrist på backsidan. Sedan jag flyttade ifrån Oskarshamn hade jag blivit bekväm med tanken att jag tagit mig så högt i seriesystemet som mina ambitioner kunde ta mig. Att jag då skulle få chansen att spela i SSL och med ett av landets bästa innebandylag var något som enbart var verkligt i mina drömmar. Efter några veckors träning så sträckte jag baksidan vilket höll mig borta från spel. Men det hann bli bra fram till då slutspelet skulle börja, men tyvärr blev detta avbrutet av Covid-19. That’s life. Där har ni en liten sammanfattning på hur min innebandykarriär varit fram tills idag. Till nästa säsong blir det något helt nytt för mig. Nämligen som coach för Hovslätt IKs JAS-lag. Oerhört spännande, kul och utmanande. Förutsatt att nästa säsong blir av i vanlig ordning, så tror jag helt klart att detta laget kan ta sig så långt som de vill ta sig. Jag ska vara där för att inspirera och ge alla verktyg som jag har samlat på mig genom åren. Min förhoppning är att de tillfällen som vi kommer träffas, så kommer killarna ha extremt kul i en utvecklande miljö. Jag är säker på att jag som person kommer utvecklas extremt mycket, och jag är säker på att grabbarna kommer göra det så. Skulle detta inte vara fallet har jag misslyckats. Vi hörs och ses i hallarna! /Eric Thompsson Herr Jas Innebandy 17 apr 2020 0kommentarer
  • Förlängning klar!

    Vi är glada att kunna meddela att Alicia Forsström förlänger sitt kontrakt med Hovslätt! Alicia som kommer från Onsala Innebandy var ett nyförvärv inför den gångna säsongen och har tagit steget till Allsvenskan på ett mycket bra sätt! Välkommen till truppen 2020! /Sportgruppen Dam Damer Div 1 Innebandy 16 apr 2020 0kommentarer
  • Visa fler nyheter